Kompas elektroniczny TOTUNORD
Jesteś na dobrej drodze
TOTUNORD - instrukcja użytkowania
Wstęp
Kompas elektroniczny TOTUNORD zaprojektowany jest tak, aby możliwe było zamontowanie go na rurce białej laski. Dzięki temu do określenia kierunków Świata nie jest potrzebna druga ręka. Z założenia sygnalizuje on wibracyjnie tylko kierunek północny. Użytkownik powinien samodzielnie na tej podstawie określić pozostałe kierunki geograficzne.
Kompas do pracy wymaga energii której dostarcza mu wbudowany akumulator. Akumulator musi być ładowany przez użytkownika.
Rozpoznawanie kierunków geograficznych
Aby poznać kierunek północny należy ustawić laskę pionowo, a następnie obracać wokół osi. W chwili, kiedy kompas zwrócony jest w kierunku północnym w stosunku do laski zostanie uruchomiona wibracja. Jeżeli laska zostanie obrócona za bardzo, wibracja ustanie. Użytkownik będzie jednak wiedział, że "minął" kierunek północny. Może teraz powoli obracając w kierunku przeciwnym ustawić laskę dokładnie na północ. W tej pozycji sygnał wibracyjny ustanie dopiero po zakończeniu sekwencji kilku krótkich wibracji. Ich liczba zawiera się w przedziale od 3 do 5 w zależności od stanu naładowania akumulatora.
W niektórych miejscach, z powodu lokalnych zaburzeń pola magnetycznego kompas wymaga kalibracji. Kalibracja jest niezwykle prosta - polega na wykonanie jednego lub dwóch pełnych obrotów laski wokół jej własnej osi. Kalibrację warto wykonać zawsze, gdy wskazanie wydaje się niepewne.
Montaż na białej lasce
Kompas powinien być zamontowany na lasce jak najbliżej uchwytu dla lepszego wyczuwania wytwarzanych wibracji. Można zamontować go zarówno na lasce sztywnej, jak i składanej. Średnica rurki laski powinna wynosić 16 - 17 mm.
Przed montażem należy odnaleźć na jednym z końców obudowy kompasu gniazdo mikro USB (gniazdo ładowania). Gniazdo to musi być skierowane w dół po poprawnym założeniu, przy lasce ustawionej pionowo. Należy o tym pamiętać podczas montażu urządzenia.
Po rozłączeniu segmentów laski lub po odłączeniu od niej kulki należy szczelinę kompasu przełożyć przez elastyczny sznurek naciągu i nasunąć kompas wzdłuż laski aż zetknie się z uchwytem. Po upewnieniu się, że gniazdo ładowania skierowane jest w dół laski, dokręcając wkrętakiem dwa wkręty (załączone w komplecie) należy zacisnąć obudowę na rurce aby uzyskać solidne zespolenie.
O ile akumulator jesty naładowany, kompas jest gotowy do użycia.
Sprawdzenie stanu naładowania akumulatora
Jak wspomniano wcześniej, liczba krótkich wibracji wytwarzanych dla wskazania kierunku północnego zależy od stanu naładowania akumulatora. Jeżeli naładowany jest w znacznym stopniu liczba ta wynosi 5, w średnim 4, a w niewielkim 3. Jeżeli kompas wogóle nie zawibruje podczas pełnego obrotu wokół osi laski, można spodziewać się, że akumulator został całkowicie rozładowany.
Ładowanie akumulatora
Należy użyć do tego celu standardowego zasilacza z gniazdem USB i kabla z końcówką typu "micro USB". Urządzenie można ładować również z dowolnego portu USB znajdującego się w komputerze.
Po podłączeniu zasilacza kompas może zachować się w jeden, z następujących sposobów:
- zawibrować czterema krótkimi wibracjami, co oznacza, że akumulator był naładowany przynajmniej w średnim stopniu;
- zawibrować dwoma krótkimi wibracjami, co oznacza, że akumulator jest naładowany w niewielkim stopniu;
- nie zareagować, co oznacza, że akumulator jest w stanie głębokiego rozładowania;
W podobny sposób stan akumulatora zostanie zasygnalizowany przy odłączeniu ładowarki.
Podczas ładowania, gdy akumulator naładowany jest nieznacznie, kompas nie sygnalizuje kierunków geograficznych. W stanie średniego lub pełnego naładowania kompas wskazuje północ. Dzięki temu możliwe jest rozpoznanie stanu baterii podczas ładowania.
Akumulator w pełni naładowany pozwala używać kompasu przez okres kilku lub kilkunastu dni. Kompas nieużywany powinien być ładowany raz w miesiącu dla utrzymania gotowości do użycia.
Uwagi eksploatacyjne
Z uwagi na lokalne występowanie silnych "fałszywych" pól magnetycznych w niektórych miejscach kompas nie będzie pokazywał właściwie kierunku. Jest to normalne i nie świadczy o usterce kompasu. Typowym przykładem takich miejsc są perony kolejowe lub tramwajowe i inne miejsca, w pobliżu przewodów energetycznych. Również w wagonach kolejowych i tramwajach nie można liczyć na poprawne wskazanie kompasu.
Deklaracja producenta
Kompas totunord jest jedynie narzędziem wspomagającym orientację przestrzenną osób z dysfunkcją narządu wzroku. W żadnym wypadku nie zwalnia użytkowników z konieczności stosowania ogólnych zasad bezpieczeństwa wyuczonych w procesie rehabilitacji lub zajęć z orientacji przestrzennej.
Producent nie ponosi żadnej odpowiedzialności za zdarzenia w jakimkolwiek stopniu związane z użytkowaniem kompasu.